PATRONI ROBOTYKI:
 

WIADOMOŚCI EDUKACYJNE

2017-12-13 13:45

Sztuczna Inteligencja pokonuje kolejne bariery

DeepMind to oddział Google, który skupia się na rozwijaniu SI - sztucznej inteligencji. Zasłynęli poprzez opracowanie AlphaGo - sieci neuronowej, która na tyle opanowała zaawansowaną grę planszową Go, iż bez problemu pokonała mistrza świata, a także kilku najwyższych rangą zawodników. To było jednak rok temu - dziś AlphaGo jest gotowe na podbój kolejnych dziedzin.

Założeniem grupy badawczej było stworzenie bardziej ogólnego systemu, który pozwoliłby SI uczyć się innych gier planszowych bez udziału człowieka. Efektem tego jest AlphaGo Zero - algorytm, który po zapoznaniu go z regułami takich gier jak szachy czy Shogi, jest w stanie opanować je do perfekcji w przeciągu jednego dnia. I to bez wprowadzania przykładowych rozgrywek do pamięci.

Byłoby jednak nadużyciem stwierdzenie, iż Google stworzył samodzielną formę inteligencji, która od teraz sama zacznie się wszystkiego uczyć, aby ostatecznie podbić świat. Szachy i Shogi to dość proste gry, biorąc pod uwagę stopień skomplikowania Go. Jednak przy tym, jak złożone są obecne strategiczne gry sieciowe, AlphaGo mógłby nie sprostać wprawionym, ludzkim graczom. A że poziom skomplikowania takich gier jest mniejszy niż koordynacja chodzenia, czy abstrakcyjne myślenie, widmo rewolucji robotów póki co nie wydaje się być realnym. Ponadto warto zwrócić uwagę na szybkość reakcji - dzień na nauczenie się gry planszowej to dość czasu, jednak co by się stało, gdyby SI miała podjąć decyzję natychmiastowo, bez analizowania całości posiadanych danych?

Pomimo to, co powyższe, pozostajemy pełni uznania dla DeepMind, ponieważ dzięki nim sztuczna inteligencja jest w stanie uczyć się już po wprowadzeniu minimalnej ilości danych. Może to mieć szczególnie zastosowanie przy autonomicznych pojazdach, które przy ograniczonej ilości danych będą w stanie uczyć się sposobów poruszania po pomniejszych drogach i bezdrożach.

Źródło: engadget.com