PATRONI ROBOTYKI:
 

WIADOMOŚCI EDUKACYJNE

2010-09-23 10:19

ASTOR: Robot Kawasaki w interaktywnej grze ASTOR Connect

autor: Dariusz Biega
www.ASTOR.com.pl

Prezentujemy odmienne oblicze robotów Kawasaki. ASTOR Connect to interaktywna gra, która zadebiutowała na tegorocznych międzynarodowych targach automatyki, pomiarów i elektroniki Automaticon.

Celem aplikacji jest możliwość lepszego poznania nowych robotów Kawasaki serii R poprzez grę logiczną. Jest to niepowtarzalna okazja, aby spróbować swoich sił w pojedynku z robotem. Zasady są proste, podobne do popularnej gry "kółko i krzyżyk". Do dyspozycji mamy planszę gry, siedem kolumn i sześć rzędów. Gracz gra kulkami koloru białego, robot - czerwonego. Wygrywa ten, kto ułoży kolejno poziomo, pionowo lub na ukos cztery kule jednego koloru.

Najważniejszym założeniem dla tego projektu była interakcja z użytkownikiem. Aby ułatwić graczowi komunikację z robotem, sterowanie stanem gry odbywa się za pomocą panela operatorskiego. Należało również zaprojektować system sensoryczny do rozpoznawania kolorów kulek.

Jak to działa

Głównym elementem aplikacji jest robot przemysłowy Kawasaki RS003N wyposażony w nowy, szybki kontroler serii E. To właśnie w kontrolerze robota wykonywany jest cały algorytm gry. Komunikacja z panelem Astraada AS40TFT1027 odbywa się poprzez zintegrowaną z kontrolerem kartę MODBUS. Kolejnymi elementami wykorzystanymi w grze są: chwytak robota z odpowiednio zaprojektowanymi szczękami do pobierania kulek oraz czujnik kolorów. Komunikacja z tymi elementami odbywa się przez standardowe wejścia/wyjścia robota.

Wyboru ruchu w grze dokonujemy na panelu operatorskim - wskazując, w którą kolumnę robot ma wrzucić kulkę. Następnie robot spośród puli dostępnych kulek w magazynie, szuka kulki w odpowiednim kolorze. Detekcja koloru odbywa się za pośrednictwem czujnika, którego zasadę działania przedstawię w dalszej części artykułu. Robot skanuje kolejno w rzędzie losowo ułożone kulki. Gdy natrafi na oczekiwaną barwę, pobiera kulkę z magazynu i wrzuca ją w wybraną przez gracza kolumnę. Po zakończeniu ruchu gracza, robot wykonuje swój rzut. Aktualny stan gry z planszy odwzorowany jest na panelu. W przypadku zapełnienia całej planszy, ogłaszany jest remis. Po zakończonej grze, następuje wyczyszczenie planszy oraz zrzucenie kulek do magazynu.

[...]

czytaj całość artykułu w 65. numerze Biuletynu Automatyki ASTOR

autor: Dariusz Biega
Stażysta, Dział Robotów Przemysłowych
ASTOR Sp. z o.o.
Student Politechniki Krakowskiej

_____________________________________________________________________________


Firma ASTOR jest autoryzowanym dystrybutorem robotów przemysłowych KAWASAKI od 2007 roku. ASTOR oferuje 4 główne serie robotów Kawasaki, przeznaczone do konkretnych zadań, między innymi do paletyzacji, malowania, przenoszenia materiałów, pakowania oraz obsługi maszyn. Roboty doskonale sprawdzają się również w mechanicznym montażu, jak i też w precyzyjnym spawaniu łukowym czy cięciu laserowym, przy użyciu strumienia wody, etykietowaniu i zgrzewaniu.

Firma ASTOR oferuje komplet szkoleń z zakresu robotów przemysłowych Kawasaki. Zakres informacji przekazywanych na szkoleniach obejmuje wszystkie etapy pracy z robotem. Zdobyta wiedza umożliwia świadomy i optymalny dobór robota do konkretnego zadania, wykonanie projektu stanowiska oraz symulację pracy robota w programie PC-Roset, programowanie i obsługę robota oraz utrzymanie ruchu. Szeroki zakres wiedzy, którą chcemy Państwu przekazać, został podzielony - przygotowano szczegółowe szkolenia z poszczególnych dziedzin. Szczegóły dostępne na stronie http://www.akademia.astor.com.pl/

Źródło: ASTOR, http://www.astor.com.pl